Nå er det kort til leir nå! 

Og her kommer siste rest av informasjon som ikke var med sist utsendelse: 

Reise:
Til leir: Her har vi prøvd å komme på noe lurt, men med både buss for bane (som ikke går lenger enn til Majorstuen), og bygging på Rikshospitalet, så har vi rett og slett ikke funnet noen glimrende løsning på felles kollektivtransport til byen. Vi møtes derfor ved tigeren utenfor Østbanhallen, senest 09.40, og går samlet derfra til toget klokken 09.45. Si fra til Victoria  Max at du har kommet. Tlf. til Max om du ikke finner oss, eller skulle være forsinket: 93 94 87 44
Hjem fra leir: Vi kommer med toget til Oslo S klokken 14.45, og går samlet ut til tigeren. Si fra Victoria Max at du er hentet. 


Armbånd: Har endelig kommet! Fordi jeg antar at dere store betaler med kort eller VIPPS, og det blir litt logistikk med å få riktig armbånd til riktig person etterpå, finner dere nedenfor armbåndsnumrene til speidernes og peffenes armbånd. Dersom du ikke er i listen og ønsker å fylle penger på armbåndet ditt før leiren, så gir du bare beskjed. Hvordan du fyller penger på armbåndet finner du i tidligere informasjon lenger ned på siden.
 

Pakking av utstyr: Har vi fått en løsning på – vi sees i morgen alle dere store!

Program: Vi bor i base Arcturus og følger programmet i midten på denne siden.

Til dere som er rovere og ledere:

  • Oppgaver under leir: Alle rovere og ledere må bidra med 2x4-5 timer under leiren. Fetsund har ønsket seg alle oss til sitt dagsopplegg, så vi er alle satt opp på poster her. Dere trenger altså ikke melde dere til noe mer via Globus AI – men det blir selvfølgelig satt pris på fra leirens side om dere har lyst til å bidra med noe mer!
  • Motimatekurs: Alle skal ha fått eller få en lenke til Motimate der det finnes en rekke kurs man kan ta – OBS: Alle MÅ ta kurset Trygg på Leir før leiren, det tar en kort halvtime. Om du ikke har fått innlogging til Motimate enda, så kommer det nok ganske snart, det sendes ut løpende etter hvert som de har brukere.
  • Politiattest: alle som ikke tidligere har levert politiattest skal levere før leir, om du ikke har fått beskjed om å søke nå, så er allerede alt i orden. Husk å sende til Unni eller Ingvild når du har mottatt attesten.
  • Pakking inn i kjelleren igjen etter leir: Antagelig blir noen gjennomgående overlykkelige om dere tar turen innom Ris og hjelper til med å tømme tilhengeren på vei hjem! 

 

Alix

21601

Amanda

21638

Camille

21644

Clemence

21634

Elida

21648

Ellinor

21631

Irmelin

21602

Jakob

21627

Johannes

21647

Odin

21635

Oliver

21645

Ragnhild

21607

Sunniva

21639

Astrid

21633

Oda

21642

Kristine

21643

 

Tidligere utsendt informasjon: 

Nå nærmer det seg leir med stormskritt! Og vi gleder oss masse!

 

Her kommer nesten alt dere trenger å vite før vi reiser.

Det du ikke får svar på her, men som kommer: 
1: Pakking og transport av gruppens fellesutstyr. Vi jobber med å lage en god plan, og vi kommer til å trenge litt bistand. Det kommer info og spørsmål veldig snart!
2: Nøyaktig reiseinformasjon. T-banen kjører ikke, og da må jeg tenke mer enn vanlig. Løsning kommer. Vi skal uansett med tog fra Oslo S 5. juli klokken 10.04, og er tilbake her 12. juli klokken 14.45. Forhåpentligvis drar vi opp til Ris og får fellesutstyr inn i kjelleren igjen. Det kommer info veldig snart. 
3: Koden til ditt betalingsarmbånd. Disse har vi ikke fått i posten enda. Det står litt info om dette nedenfor og koden så fort vi har fått disse.

Lurer du ellers på noe som du ikke finner svar på her – ikke nøl med å ta kontakt! 
Her kan du laste ned pakkelisten i pdf, og her finner du Helseopplysningsskjema

Betaling:
Pris per speider: 3750,-, per rover: 3250,-. Dette dekker leirkontingent, togreise og shuttlebuss fra Gjøvik togstasjon til og fra leirplassen. Gruppen dekker alle andre utgifter. (For familien Robert gir leiren søskenmoderasjon på kr 1050,- per deltager - trekk derfor 3150,- fra totalsummen.) 
Settes inn på gruppens konto 3000 20 04190 før avreise. Merk betaling med Leir og speiderens navn.
Økonomi skal ikke stå i veien for å være med på speideraktiviteter, gi beskjed om du har behov for hjelp. 

Helseopplysningsskjema
Må fylles ut av alle, og skal være med utskrevet på leir i lukket konvolutt. Om du ikke har mulighet til å printe, send til oss på mail ferdig utfylt og signert innen onsdag 2. juli. Skjemaene vil makuleres etter leir. Last ned skjemaet her.

Mobiltelefon:
All kontakt med speiderne under leiren skal skje via lederne: Ingvild: 40 47 01 33. De vil være tilgjengelige hele leiren, men vil ofte være opptatt i aktiviteter med speiderne. Derfor, om det ikke haster, send melding.
Det er ok å bruke mobiltelefon til musikk, spill osv. på togturen. Etter dette ønsker vi minst mulig bruk av mobiltelefon, og kommer til å be speiderne om å legge vekk disse om de er i bruk. Det vil være ladestasjoner på leiren der det er mulig å få ladet powerbanker. Obs - det er ikke mulig å få ladet telefoner, pader eller andre ting - kun power banker, ikke spør hvorfor - jeg vet ikke.

Leirens nettside:
Leiren har egen nettside. Her kan dere lese mer om leiren, dere finner for eksempel hele programmet her. Siden oppdateres fortløpende.

Følg gjerne Ris KFUK-KFUM-speidere på facebook, der prøver vi å legge ut bilder fra leirlivet. Mange av speiderne setter pris på at mor og far følger med og liker bildene :) 

Lommepenger:
Det er kiosker og kaféer på leiren som selger is, brus, snop og lignende, og speiderbutikken er der med vanlig sortiment. Leiren er kontantfri, alle salgssteder tar bankkort, vipps og betalingsarmbånd. Betalingsarmbåndene kan fylles her. Vi har ikke fått armbåndene enda, men vi har fått beskjed om at de er på vei. Vi legger ut informasjon om armbåndsnummer så fort vi har fått disse. 

Haik:
En natt i løpet av leiren, antagelig mandag til tirsdag, skal speiderne ut på haik. Det vil si at de pakker med seg det de trenger for en natt i sekken, får med seg kart og kompass og går en lengre tur. De kommer frem til en overnattingsplass der de setter opp haikeduk og overnatter til dagen etter, før de går tilbake til leiren. Det er derfor viktig at speiderne har pakket i en sekk som er god å bære.  Det er ledere på overnattingsplassen (men sannsynligvis ikke fra Ris).

Speiderne fra Ris deles i to patruljer på haik:
Basmati: Alix, Irmelin, Johannes, Odin I., Sunniva og Amanda
Jasmin: Ragnhild, Ellinor, Camille, Jakob, Oliver, Elida og Clemence
Zizania Palustris er også påmeldt haik etter ønsker som boblet opp på mikrokretsleir. 

Globalløp
Globalløp er et løp for å samle inn penger for å støtte speiderarbeid og prosjekter i Zambia og Tanzania.

Globalløp er en aktivitet der de som løper skaffer seg sponsorer som støtter løperens innsats. Sponsoren kan enten betale en sum per runde, eller et fast beløp. Om din speider vil stille opp i Globalløpet må dere lage en konto. Les mer om hva pengene går til og hvordan dere lager en bruker på denne siden.

Det er selvfølgelig helt frivillig å stille opp i løpet, og det vil være mange som heier eller gjør andre ting.

Bading
Det er badeplass et stykke unna leiren.. Erfaring tilsier at det er hektiske dager på store leirer, så forventningen er ikke at det blir mye bading, men vi skal prøve å få det til etter temperatur og lyst. Gi derfor beskjed om det ikke er ok at din speider bader på leir. Gi også beskjed om din speider ikke kan svømme, eller har begrensede ferdigheter, så følger vi ekstra godt med. Det vil selvfølgelig være med badevakter.

Leirsang
Klart det er laget egen leirsang - av Masive kjent fra Norske Talenter. Sangen heter På eventyr og finnes på Spotify. Øv i vei! 

Pakkeliste

o Pakk i sekk – husk at vi skal på haik
o Sovepose
o Liggeunderlag
o Speiderskjorte og skjerf
o Ekstra skjorte/genser
o Ekstra bukse
o Ekstra sokker/strømper
o Undertøyskift
o Varm genser
o Lue, skjerf (og votter)
o Vindjakke
o Kortbukse
o T-skjorte
o Regntøy – bukse og jakke med hette. Må være skikkelig vanntett. Gjerne sydvest om du har. Det blir veldig vått om det regner en hel dag, og det er lite tørkemuligheter på leir.
o Badetøy
o Joggesko
o Støvler
o Toalettsaker
o Håndkle
o Myggmiddel
o Solbriller
o Solkrem
o Drikkeflaske
o Kopp (du trenger ikke tallerken eller bestikk, det har vi til alle i leirkassen)
o Lommelykt
o Sitteplate
o Speiderkniv
o Skrivesaker
o Speidersangbok hvis du har
o Leirbålskappe
o Lite kosedyr hvis du vil
o Kompass hvis du har
o Kamera hvis du vil
o Dagstursekk
o Eventuelle medisiner – gi beskjed hvis det er noe lederne skal passe på
o Termos – det er litt viktig at denne er god – når dere skal på haik får dere med dere noe lignende real turmat og varmtvann på termos.
o Helseopplysningsskjema i lukket konvolutt
o T-banekort til 2 reiser
o Lommepenger til kiosken og eventuelt speiderbutikken



Tidligere utsendt informasjon:

Speiderleir er årets høydepunkt. I en hel uke skal vi bo i telt, lage mat ute på steketakke og bål, oppleve fellesskap og kanskje få nye venner.

Speidernes landsleir 2025 er første gang i historien at alle speiderne i Norge, både KM-speidere og NSF speiderne er samlet på leir.
Det blir den største leiren i Norge på 30 år!
 

Litt gøyal informasjon:

  • Leiren har egen nettside, sjekk den ut her

  • Vi skal være ute en hel uke! Vi sover ute (i telt), vi lager maten vår ute, og vi gjør alle aktiviteter ute.  

  • Vi skal på åpningsleirbål og avslutningsleirbål sammen med veldig mange andre speidere

  • Vi skal ha patruljeløp og lære om nevenyttighet - kanskje også hva det faktisk er

  • Vi skal ha vennskapsleirbål - altså leirbål sammen med andre speidergrupper vi har blitt kjent med på leir

  • Vi skal ha vårt eget gruppeområde der vi setter opp teltene våre og spiser nesten alle måltider

  • Vi skal bygge blant annet bord av bare raier og sisal

  • Vi skal en natt på haik - altså pakke med oss alt vi trenger for én natt, og overnatte utenfor leiren, uten egne ledere. Da kan vi gjøre nesten hva vi vil.... Det vil være med patruljefører under hele turen, og det vil være voksne ledere på overnattingsplassen.

  • Vi skal lære masse nytt

  • Vi skal drikke kakao rundt bålet om kvelden

  • Vi skal legge oss og våkne sammen med gode venner


Litt praktisk informasjon: 
Reise:
Vi reiser sannsynligvis sammen med Oslo krets, antagelig med tog og deretter shuttlebuss fra togstasjonen til leirplassen. Avreise antageligvis lørdag morgen og hjemkomst lørdag ettermiddag. Dette kommer det selvfølgelig mer informasjon om.

Pris: Leirkontingenten er for speidere: 3500,-, for rovere på gruppeområdet: 3000,-.
I tillegg kommer reisekostnader pluss litt til gruppedrift (gass, sissal, raier, kveldskos, utstyrstransport og så videre). Nøyktig pris kommer vi tilbake til, vi skal forsøke å holde reisekostnadene nede,
Økonomi skal ikke stå i veien for å være med på speideraktiviteter. Om dere trenger støtte, så gi beskjed til oss på mail - epost leses kun av gruppeleder og gruppesekretær.

Påmelding: Meld deg på til riskfukkfumspeidere@gmail.com innen tirsdag 22. april klokken 14. Vi melder deretter felles på til leiren. I tillegg til "Jeg kommer!", trenger vi:

  • Informasjon om matallergier
  • Ja eller Nei på om det er ok at det tas bilder av deg/ditt barn til bruk i leirens og gruppens sosiale medier. Se nederst for utfyllende informasjon og samtykket du gir ved å svare JA på dette. Ris tar i tillegg egne bilder som publiseres på blant annet gruppens Facebook-side under leiren.

 

En vanlig dag på leir:

  • Vekking i 8-tiden. Flaggheis, frokostlaging og -spising. Det går stort sett i brødmat.

  • Første aktivitetsøkt - leirbygging i starten av leiren, haik, patruljeløp, nevenyttighet, turneringer, ulike aktivitetsopplegg rundt omkring i leiren

  • Lunsj - enten på gruppeområdet eller med matpakke

  • Andre aktivitetsøkt

  • Middagslaging og -spising

  • Leirbål og kveldskos

  • Leggetid rundt klokken 22

  • Ro i leiren klokken 23.


Speiderne deles i tre grupper der man rullerer på hvilken gruppe som har ansvar for frokost og lunsj, middag og vann og ved.
Det pleier også å være nok fritid til å rusle rundt på leirområdet, ta en tur til kiosken, besøke leirtorget, bli kjent med andre speidere eller bare å ta seg en strekk på gruppeområdet.

Kontantløs leir: Leiren informerer om at det ikke vil være mulig å betale i kiosker eller speiderbutikken med kontanter. Det vil være mulig å betale med betalingsbrikke på deltagerarmbåndet, det kommer det mer informasjon om. Det vil også være mulig å betale med VIPPS og kort.

Mer informasjon og spørsmål: Det kommer selvfølgelig mer informasjon, som nøyaktig reiseinformasjon og pris og pakkeliste, når vi nærmer oss. Har du spørsmål eller behov for mer informasjon før du melder deg på? Gi beskjed til Ingvild. Og om speiderene er nysgjerrige - spør en patruljefører eller en leder på et møte - de har vært med på leir før, og vet hva det dreier seg om! 

Dere kan lese en hel del mer om leiren på leirens egne nettsider

VI GLEDER OSS OG HÅPER ALLE BLIR MED! 

Ja eller nei til samtykke for bilde og film?
Informasjon: Vi ønsker å ta mange fine bilder av speidere som har det gøy på leir, på tur og i andre aktiviteter, og vi håper at flest mulig er positive til dette. Fotografene våre er dyktige frivillige, og sammen med dem velger vi ut de beste motivene til bruk på ulike flater.
Vi er nøye med å følge personvernreglene og vil alltid behandle bildene på en trygg og ansvarlig måte. Bildene brukes for å vise speidernes fantastiske opplevelser og for å inspirere andre til å bli med i speideren. Ingen bilder publiseres uten nøye vurdering, og vi unngår å bruke bilder som kan oppleves som uheldige eller krenkende.
Ved å samtykke til bildebruk hjelper du oss å dokumentere leirgleden og dele de gode minnene med speidere, familier og samfunnet. Vi håper du vil være med på å vise fram fellesskapet, opplevelsene og stemningen knyttet til leiropplevelsene!
 
Ditt bilde- og filmsamtykke: Jeg samtykker til at det på Speidernes landsleir 2025 kan tas bilder og video av meg som kan brukes av Speiderne i Norge, herunder begge forbund (Norges speiderforbund og Norges KFUK-KFUM-speidere) sine digitale og trykte flater, for eksempel sosiale medier, nettsider og medlemsblader, og der et eller begge forbund eller samarbeidspartnere er avsendere. Bilde- og videomateriell kan også brukes av media i saker som handler om speideren.

Bildesamtykket kan når som helst trekkes tilbake ved å kontakte kommunikasjon@speiderne.no. Trykt materiell som er produsert før et bildesamtykke blir trukket tilbake vil likevel bli brukt som planlagt.

Deltakere over 15 år kan gi samtykke selv. Deltakere under 15 år må gi samtykke sammen med foreldrene.